Tanácsok kertészkedőknek.

Kertészkedj velem!

Kertészkedj velem!

Az én kiskertem 1.

2015. április 06. - Szűcs Mariann

en_ki_skertem_cimkep.jpg

Szeretném bemutatni új otthonomban kialakuló kiskertemet a kezdetektől, a nyári nagy szüretig.
Időnként beszámolok róla mit vetettem, ültettem és a növényeim hogyan fejlődnek, mi a teendőm éppen velük és persze a munka gyümölcseit sem hagyom ki.
Lehet, hogy éppen te leszel aki kertészkedni kezdesz...

Kertész lévén mindig volt kertem, zöldséges, gyümölcsös, virágos,  dísz, mindenféle.

Volt földbe épített pince tetején aprólékosan kidolgozott sziklakert, amit a napi kertépítési munka után lelkesen ápolgattam. Azután ahogy a gyerekek sorban érkeztek egyre kevesebb energiám maradt a sziklakertre, lassan átalakult elnagyolt, örökzöldek kertjévé, így is szép volt. Ez az élet rendje, megváltozik a fontossági sorrend és a kert sem állandó, hanem mindig változik, nyugodtan állíthatom a kert soha nincsen készen.

A gyümölcsfákon termett meggyből lekvárt, befőttet, a körtéből befőttet, a sárgabarackból (ami 3-4 évente termett) rengeteg lekvárt főztem. A többi gyümölcsöt íziben megettük.

 

lekvarok.jpg

 

Ami a zöldséges kertben termett bekerült a konyhába, onnan a tányérra, néha télire a fagyasztóba, üvegbe.

Az ősszel másik házba költöztem a kertem ott maradt. Majd talán valaki folytatja.

Ennek a háznak is van kertje, gyep, két oldalról tujasor határolja, két hatalmas diófa uralja az egészet.
Az egyik zugban jobb napokat látott málnás nyomait az ősszel kigazoltam, tél végén a mohát leszórtam vasgáliccal, és most arra várok, hogy neki álljon hajtani, akkor egy kis Volldünger műtrágyával megszóróm, bekapálom, öntözöm és várom az eredményt.

 

malnas.jpg

 

Az ősz folyamán amikor a rengeteg dió levelet gereblyéztem gyakran nézegettem, vajon a kert melyik részébe lehetne egy talpalatnyi veteményest megművelni, nem sokat csak egy kis petrezselyem levél, egy kis fűszerek a konyhára, egy kis uborka, körte alakú sárga paradicsom, pár tő paprika, tépő saláta.
Mert hát egészen más íze van annak a zöldségnek, gyümölcsnek amit az ember maga termelt, az eső is érte, meg a nap is sütötte.

 

Sok szónak is egy a vége a tél végén amikor a nap is előbújt, kezdett melegebben sütni, felkapáltam egy kicsi darabot, majd mindig egy kicsit hozzátettem. Hozattam érett marhatrágyát szétszórtam és neki kezdtem a felásásnak. Ez a terület legalább 10 éve nem volt bolygatva, hát meg kellett ragadnom az ásó végét, több nap is beletelt, amíg az egészet felmunkáltam, a téli pihenő után jött az a bizonyos mondás „ Nem szokta a … a szántást!”

Kitartó munkával meglett, elkészült.

Ásás közben régészeti ásatást is végeztem. Mi minden került fel a föld felszínre?

 

vetemenyes_kavicsai.jpg

 

Tető cserép, evőeszköz darab, kő, tégla, műanyag, drót, csontok stb.

Nagy mennyiségű törmeléket szedegettem ki a kiskertből, egyelőre még nem tudom hova fogom elhelyezni, de a vetemény alatt semmi keresni valójuk az biztos.

Majdnem minden ásónyomban találtam pajort, amit le is fényképeztem. Talán a második nap ástam, amikor arra lettem figyelmes valami mocorog a tuja alatt, hát a fekete rigók felfedezték, itt terülj asztal van, óvatosan kerülgettek, rengeteg giliszta és pajor került a felszínre.

 

pajor_a_kertben.jpg

 

Még az előző háznál cserépben neveltem apró gyümölcsű szamócákat, még decemberben is lehetett csipegetni róluk, ezeket tőosztással szétszedtem és ezeket ültettem el először, ne szenvedjenek tovább cserépben.
Majd néhány napra rá, egy kedves ismerősöm kérdezte nem akarok epret ültetni?
Szívesen adna palántát, mert Kehidakustányban lévő „hegyüket” felszámolnák, mivel rajtuk kívül mindenki élvezi a munkájuk gyümölcsét és megunták ezt, nagyon jó fajta eper terem náluk.

 

vetemenyes.jpg

 

Így telepítettünk a gyerekekkel közösen egy jó darab eper ágyást, azám, de a veteménynek egyre kevesebb hely maradt. A földbe került egy érdekes sötét színű sárgarépa (kísérlet), snidling, fodros petrezselyem, zöld és piros levelű tépő saláta, s bizony addig terjeszkedünk, amíg újabb darabot kell a gyepből elhódítani, ez már biztos. Még kell a hely az uborkának, kolbász töknek, cukkininek, futó babnak, sárga körte alakú paradicsomnak és még ki tudja ki mindenki költözik be a kertbe?

 

paradicsom_mag.jpg

 

tok_vetomagok.jpg

 

bab_vetomag.jpg

 

Ősszel krizantémokat ültettem ládába, nem fagyott ki a télen, azokat is megpróbáltam megmenteni, a pincében teleltettem 4 cserép valódi babért, őket is kiültettem a földbe, így hamar benépesítünk minden talpalatnyi helyet.

Komposztálni vagy sem

Sokat gondolkodtam mi legyen a lesarabolt mohás, füves földdel, elvitessem, vagy komposztáljam?

Egyelőre győzött a komposztálás, sok a konyhai hulladék is, így lesz tápanyag utánpótlása a kertnek természetes úton.

 

ideiglenes_komposzt.jpg

Időnként beszámolok a kiskert lakóiról, fejlődésükről, a velük kapcsolatos élményeimről.

Szép napos időt kívánok!

A bejegyzés trackback címe:

https://kerteszkedj-velem.blog.hu/api/trackback/id/tr877344184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása