Tanácsok kertészkedőknek.

Kertészkedj velem!

Kertészkedj velem!

Mostanában történt a kiskertemben

2015. június 27. - Szűcs Mariann

kiskertem_1.jpg

 

Sok minden történt a kiskertemben mióta utoljára beszámoltam róla. Korábban már írta arról , hogy a kertben egy darab füves területet felmunkáltam és egy kis veteményeskertet alakítottam ki a saját konyhánk ellátására.

 

Palántát nevelni?

Kora tavasszal a mezőgazdasági bolt kínálatából beszereztem a vetőmagokat, kis cserepekbe földet töltve el is vetettem a paradicsom, uborka, cukkíni magokat, szépen megjelölve melyik, milyen.
A házban az általunk nem használt helyiséget jelöltük ki palántanevelőnek, az ablak elé, kis asztalkára felállítottuk a cserepeket.

Minden nap kíváncsian nyitottunk be vajon kikeltek-e már.
Egyszer csak a kis magok csírázásnak indultak, amivel nagyon meg voltunk elégedve.
A gyerekek is és én is büszkék voltunk magunkra, magunk neveljük a palántát is.

Hamarosan örömünkben üröm is vegyült, mert a kis csíranövények megnyúltak a fény hiányától.
Szakmabeli révén gyanítottam, hogy kevés lesz a fény a zömök palánták neveléséhez (nem véletlen üvegházban vagy fóliasátorban nevelik, ahol egész nap süti a nap), de reménykedtem benne, talán így is sikerülni fog.

Elmentünk a piacra
Így egy szép szombat reggelen elsétáltunk a piacra, ahol gazdag kínálat volt szebbnél-szebb zöldségpalántákból. Az egyik eladónál szép, zömök, már virágzó paradicsom, paprika palántákat válogattunk, bazsalikom, uborka, zeller, cukkini került még a kertbe.

Itthon, ahogy kell gyökéritató (korábban már írtam róla) anyagot szórtam az ültető gödör aljába és elültettem valamennyit. Ültetés után alaposan beöntöztem (beiszapoltam), a talaja szorosan körülvegye a földlabdát.

Hívatlan látogatók!
Hamarosan néhány napos esős idő következett, ami miatt napokig nem mentem ki a kertbe.
Az esős időszakelmúltával megnéztem a veteményest.
Mikor megláttam, hogy a meztelen csigák tövig lerágták a zöld és a bordó tépő salátát, kikezdték a bazsalikomot, a fodros petrezselyem levelét, a fejlődő eperszemeket nagyon elszomorodtam.

Rögtön azt gondoltam kár volt ennyi energiát fektetni a kertbe, ha ezek a haszontalan állatok egy szempillantás alatt elpusztítanak mindent, „de legalább egy jót lakmároztak”, ha mi már egy saláta levelet sem ehetünk!
Ki kellett volna menni az esőben és összeszedni őket, tudom, hiszen minden évben, mióta általánosan elszaporodtak lehetőség szerint ritkítom őket, minél kevesebb kárt okozzanak.

Beszereztem fahamut, csigairtó szert és figyelem a búvó helyeiket is. Nálam elsősorban a málnásban húzzák meg magukat, ahol a levelek sűrűsége miatt, és mert rendszeresen öntözöm, jó kis nyirkos helyük van.
Innen indulnak táplálékszerző körútra.
Na de több szó ne essék a csigákról!

Már lehet szüretelni!
A zöldséget a rendszeres öntözés és a trágyázás hatására szépen fejlődnek. A paradicsomot megkaróztam (főleg az erősebb növekedésű, körte alakú termést hozót), az oldal hajtásokat kitörtem, mivel ezek sok energiát vonnak el a növénytől, de érdemben alig produkálnak termést.

kiskertem_3.jpg

Majd az első fürtig leszedtem a levelet is, így a tő szellősebb lesz, fürtöt jobban éri a napsütés is, illetve azt tapasztaltam, hogy az öntözés során felfröcsögő földtől egyes betegségek később vagy nem jelennek meg.

Az uborkának házi kivitelezésben műanyag pálcából, zsinór segítségével támasztékot készítettem, hogy ne a földön fusson.

kiskertem_2.jpg

 

A befektetett munka kezdi beérlelni gyümölcsét, már 3 db paprikát és 3 db uborkát vihettünk be a konyhába saját termesztésből. Komolyan sokkal zamatosabb, ha nem is olyan méretes, mint amit a zöldség boltban lehet vásárolni.

kiskertem_7.jpg



Az egyik paradicsom termése is pirosodik, miután a levelezés után több fényhez jutott, még várok néhány napig, és ha elég érettnek látom, leszedem.

kiskertem_4.jpg

 

A bazsalikomok a melegben szépen bokrosodnak, már paradicsomlevesbe, paradicsomsalátába bőven tudtam levelet szedni róla. Minden hajtás végén megpróbál virágot hozni, amiket rendszeresen kicsípek, még ne öregedjen el.

kiskertem_5.jpg

 

A veteményesbe néhány napja új lakót költöztettem be, egy banánt, teremni nem fog. Egy kedves ismerősömtől kaptam, akinek régóta él és sokasodik a kertjében. Időnként egy-egy fiatal növényt kiás és elajándékoz, most én lettem a boldog megajándékozott.

 

A szamócáról is folyamatosan lehet szemezgetni, a zamatos termését.

kiskertem_6.jpg
Egyelőre ennyi történt az én kiskertemben.

Az újabb fejleményekről később beszámolok.

Szép napot kívánok!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kerteszkedj-velem.blog.hu/api/trackback/id/tr717578058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása